Brandveiligheid is iets waar iedereen rekening mee moet houden! Een brand moet immers geblust worden. Toch is het in sommige situaties onmogelijk om de brand te ontvluchten. Een voorbeeld hiervan is een bekende: de scheepvaart! Of het nu plezier, binnenvaart of zeeschepen zijn. De brandveiligheid op schepen moet altijd op en top werken. Omdat op schepen de brandveiligheid keuring in orde moet zijn hebben de inspecties een eis gesteld. Elke brandblusser/poederblusser die gebruikt gaat worden op een schip moet voorzien zijn van zogenoemde MED keurmerk. Ook wel het bekende stuurwiel. Meer weten?
Brandblussers met het stuurwiel MED keurmerk zijn brandblussers die geschikt zijn voor de scheepvaart en watersport. Alle poederblussers, schuimblussers, en CO2 blussers die Brandblusser XL verkoopt zijn voorzien van een MED stuurwiel keurmerk. Let wel op dat er een aantal regels gevolgd moeten worden wat betreft brandveiligheid. Zo moet een tanker altijd een poederblusser van minimaal 6 kilo hebben of een schuimblusser van minimaal 9 liter hebben. Op het water is het namelijk zeer lastig om te vluchten zodra er brand uit breekt. Let daarop altijd op het MED stuurwiel keurmerk die brandblussers krijgen. MED staat voor Marine Equipment Directive. Wanneer een brandblusser een MED keurmerk krijgt, houdt dit in dat de brandblusser beschermd is tegen alle omstandigheden die op zee voorkomen.
Maar waarom mag ik dan geen 6 liter schuimblusser op mijn binnenvaartschip? Goede vraag! Vroeger werd gedacht dat de schuimblusser 6 liter een mindere bluscapaciteit heeft dan een poederblusser 6 kilo. Echter zitten er op 6 liter schuimblussers tegenwoordig ook een MED stuurwiel keurmerk. Een poederblusser 6 kilo inclusief MED stuurwiel keurmerk kan gebruikt worden voor de brandklasse A (Vaste Stoffen), B (Vloeistoffen) en C (Gasbranden). Mede hierdoor is een poederblusser dé ideale blusser voorop een schip. Dit in tegenstelling tot een schuimblusser die alleen gebruikt kan worden voor de brandklasse A (Vaste Stoffen) en B (Vloeistoffen).